دندانهاتوسط لثه و الیاف نگهدارنده دندان در درون استخوان نگه داشته می شوندوبا کمک همین الیاف نگهدارنده است که بصورت طبیعی یا با نیروهای ارتودنسی حرکت داده می شوند. لثه ای که در ظاهر می بینیم از سه بخش لثه آزاد مجاور دندان، لثه چسبنده به استخوان زیرین و مخاط متحرک تشکیل شده است.لثه آزاد که بصورت کنگره ای در کناردندانها قرار گرفته است با حرکت ملایم مسواک با زاویه 45 درجه از روی دندان کنار می رود .در صورتی که مسواک زدن دندانها صحیح نباشد این ناحیه تمیز نشده و به مرور فقط درطی چند روز تعداد میکروبها زیاد شده وبا ترشح سموم میکروبی ملتهب می شود. ملتهب شدن لثه در این ناحیه فرم کنگره ای ، لبه چاقویی و صورتی رنگ لثه را تغییر می دهد و حساس و شکننده شده و سلامتی آن به خطر می افتد. در این شرایط ،اگر فرد مسواک بزند لثه ها دچار خونریزی می شوند. در صورتی که مسواک زدن بصورت جدی پیگیری شود این مرحله از بیماری قابل برگشت می باشد ومجددا بعد از چند روز لثه می تواند به حالت طبیعی برگردد.


بعضی از افراد عنوان می کنند که من همیشه دندانهایم را مسواک می زنم و به دندانهایم بیشتر از دیگران توجه می کنم ولی نمی دانم چرا دندانهایم مشکل پیدا می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که صر فا مسواک و نخ زدن دندانها امکان داشتن لثه سالم را تامین نمی کند .این اقدامات لازم بوده ولی کافی نیستند.گاهی اوقات نحوه قراگیری دندانها طوری است که باعث عدم دسترسی کامل جهت انجام اقدامات بهداشتی می شودیا قرارگیری دندان باعث تغییر شکل و ضخامت لثه می شود مثلا اگر دندانی بیرون تر از بقیه دندانها قرار گرفته باشد فرم کنگره ای آن کم شده،ضخامت آن کاهش پیدا کرده و در معرض تحلیل زیادتری قرار می گیرد.با ایجاد این تغییرات سلامتی و زیبایی آن بهم خورده آنرا مستعد بیماریهای بیشتر می نماید. که در این موارد موقعیت و ردیف دندانی صحیح توسط متخصص ارتودنسی اصلاح می شود تا فرد با راحتی زیادتری بتواند اقدامات بهداشتی را انجام دهد.


لثه چسبنده نیز در سلامتی دندانی و زیبایی آن تاثیر داردبطوریکه در یک لثه سالم با خصوصیات صورتی روشن و نمای پوست پرتقالی توجه فرد را جلب می کند.اگر این قسمت از لثه ضخامت و ارتفاع کافی نداشته باشد در صورت پیشرفت بیماری لثه و رسیدن آن به این بخش از لثه سرعت پیشرفت بیماری زیاد شده و تخریب زیادتری ایجاد می کند و به سرعت به بخش سوم که لثه متحرک می باشد می رسد. بیماریهای لثه ای که به این بخش رسیده اند درمان پیچیده تر و پر هزینه تری دارند.هر چند این بخش از لثه مستقیما دردید افراد نیست ولی بیماری آن سلامت دندانها را به شدت درمعرض خطر قرار می دهد.