لیفت صورت و گردن (Face Lift or Rhythidectomy)
تشریح عمل لیفت صورت و گردندر عمل لیفت صورت و گردن افتادگی پوست صورت و گردن با برداشته شدن پوست و چربی اضافه و جمع کردن عضلات شل شده تصحیح می شود. برش عمل لیفت صورت و گردن بسته به وسعت آن و منطقه ی مورد نظر ممکن است در ناحیه ی پوست سر ، ناحیه ی گیجگاهی ، جلوی گوش و پشت گوش به صورت ممتد یا به صورت مجزا در هر یک از این نواحی باشد. به لیفت تنهای پیشانی و ابرو ( عمل بالا کشیدن ابرو)brow and frontal lift گفته می شود. به لیفت تنهای قسمت تحتانی صورت و قسمت فوقانی گردن که برش آن از جلوی گوش شروع شده و سپس به سمت پشت نرمه گوش ادامه می یابد ، mini lift گفته می شود . درعمل لیفت صورت و گردن پس از دادن برش ، پوست و چربی از روی عضله به سمت قسمت مرکزی صورت آزاد شده ، سپس شلی عضلات گرفته شده ، چربی اضافه برداشنه شده یا ساکشن می شود و سپس پوست اضافه برداشته می شود. در افرادی که دچار شلی عضلات گردن و چین های گردنی می باشند ، از طریق برش در ناحیه زیر چانه ، شلی عضلات سطحی گردن گرفته شده و چربی اضافه ناحیه برداشته شده یا ساکشن می شود. 
مدت عمل لیفت صورت و گردن :مدت عمل لیفت صورت و گردن حدودا 1-3 ساعت طول می کشد. 
بیهوشی :بی حسی موضعی همراه با ایجاد خواب آلودگی یا بیهوشی عمومی 
عوارض پس از عمل لیفت صورت و گردن :برای مدت کوتاهی کبودی ، تورم ، درد ، احساس کشش وجود دارد . از علائم دیگر احساس کرختی و خشکی پوست است.موارد کمی هم که اسکار محل عمل واضح است به راحتی قابل تصحیح می باشد. 
آیا لیفت صورت و گردن تاثیری رو ی خطوط سطحی پیشانی ، چین های گوشه ی چشم یا پف زیر چشم ها دارد؟عمل لیفت صورت و گردن روی خطوط سطحی پیشانی و چین های گوشه ی چشم یا پف زیر چشم ندارد.  
چه مراقبت هایی پس از عمل لیفت صورت و گردن مورد نیاز است؟معمولا به بیمار توصیه می شود که از کمپرس سرد استفاده کند و هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن ، سر تخت بلند باشد . در افرادیکه تحت لیفت قسمت تحتانی صورت و گردن قرار گرفته اند ، به هیچ وجه نباید گردن خم شود ، زیرا روی لبه های زخم فشار می آورد ، لذا به بیمار توصیه می شود تا 10 روز از گذاشتن چند بالش هنگام خواب زیر سر یا خم کردن سر هنگام مطالع و غذا خوردن خودداری کند. همچنین چرخاندن سر به دو طرف ، به بخیه ها فشار می آورد. 
زمان کشیدن بخیه ها در عمل لیفت صورت و گردن چه موقع است؟در مواقعی که از نخ ها ی غیر قابل جذب استفاده می شود بسته به نظر جراح بین 10-5 روز بعد بخیه ها کشیده می شوند. 
نتایج نهایی در عمل لیفت صورت و گردن چه موقع مشخص می شوند؟بسته به خصوصیات بدنی هر فرد زمان فروکش کردن ورم متفاوت است و ممکن است تا 12-6 ماه هم بهبود تدریجی دیده شود. 
طول مدت بستری بیمار  بعد از عمل لیفت صورت  و گردن چقدر است؟بسته به وسعت عمل لیفت صورت و گردن و نظر جراح ، چند ساعت تا چند روز