بعضی‌ها فکر می‌کنند پولیپ بینی مشکل مهمی نیست و به درمان خاصی هم نیاز ندارد. از نظر آنها کسانی که به دلیل درمان پولیپ، بینی شان را جراحی می کنند فقط دنبال بهانه ای هستند برای جراحی زیبایی بینی، در حالی که پولیپ بینی مشکلی مزمن و آزاردهنده است که عوارض زیادی هم برای بیمار ایجاد می کند و حتما باید به فکر درمان و برطرف کردن مشکلات ناشی از آن بود.
پولیپ بینی تودۀ خاکستری و گاهی بی رنگی است که معمولا از مخاط سینوسها و گاها از خود بینی منشاء میگیرد. در غالب موارد پولیپهای بینی پایه دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر میشوند هر چند که ممکن است فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز دیده شود. ظاهر پولیپهای بینی شبیه دانه های انگور است . اگر پزشک با وسیله ای این پولیپها را لمس کند ، متحرک هستند یعنی با لمس میتوان آنها را جابجا کرد و ضمنا لمس آنها دردناک نیست. در مواردی که پولیپ خیلی بزرگ شود از سوراخ بینی نیز قابل رویت است و گاهی می تواند از پشت بینی وارد حلق شود و اگر بیمار دهانش را باز کند در داخل حلقش قابل رویت باشد .

علائم
پولیپ های کوچک بینی، علامتی ندارند. هرچه این پولیپ ها بزرگ تر شوند، علائم آشکارتر می گردد.
ممکن است این علائم مربوط به سینوزیت مزمن باشد و پولیپ بینی وجود نداشته باشد.
علائم شایع عبارتند از:
آبریزش بینی
گرفتگی مداوم بینی
آبریزش از قسمت عقب بینی
کاهش و یا از دست دادن حس بویایی
از دست دادن حس چشایی
درد صورت و سردرد
درد دندان های بالایی
احساس فشار در بالای پیشانی و صورت
خرناس کردن
خارش اطراف چشم ها
علل
دانشمندان هنوز علت ایجاد پولیپ بینی را به طور کامل نمی دانند. هنگام داشتن پولیپ، التهاب در غشای مخاطی بینی و سینوس ها بوجود می آید.
برخی شواهد نشان داده که افراد مبتلا به پولیپ بینی، دارای پاسخ های ایمنی متفاوت هستند و مواد شیمیایی مختلفی در غشای مخاطی بینی نسبت به افراد بدون پولیپ بینی دارند.
پولیپ بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها و یا راه های هوایی تشکیل شود، اما اغلب آنها در نزدیک چشم ها، بینی و استخوان های چانه قرار دارند.
تشخیص

تشخیص پولیپ بینی با معاینه بالینی براحتی امکانپذیر است. در موارد زیادی بیماران مراجعه میکنند و اظهار میدارند که مبتلا به پولیپ بینی هستند اما بعد از معاینه اثری از پولیپ دیده نمیشود بلکه شاخک های تحتانی بینی آنها متورم شده و به درجاتی انسداد تنفسی برای آنها ایجاد کرده است. در معاینه ، پولیپ از بزرگی شاخک براحتی افتراق داده میشود: پولیپ خاکستری رنگ و یا بیرنگ است اما شاخک قرمز رنگ است ، پولیپ قابل حرکت دادن است اما شاخک ثابت است و نمیتوان آنرا حرکت داد، لمس شاخک دردناک است اما لمس کردن پولیپ دردی را ایجاد نمیکند.
درمان
برای رها شدن از پولیپها در صورتیکه درمان دارویی موفق نباشد از جراحی آندوسکوپیک بینی استفاده می شود که درحین آن
با استفاده از لنزهای مخصوص وابزار خاص پولیپ های داخل بینی تراشیده شده و خارج می شود . انجام آندوسکوپی بینی و
سینوسها به همراه جراحی زیبایی بینی امکان پذیر می باشد
اگر رشد مخاط بینی در حدی نباشد که پولیپ ایجاد شده باشد ولی باز هم فرد احساس گرفتگی بینی می نماید , در این صورت اصطلاح حساسیت ( آلرژی ) , به کار برده می شود و درمان آن فقط دارویی است و نیاز به جراحی ندارد .
چنانچه پولیپ ایجاد شد و اندازه آن به حدی رسید که باعث انسداد بینی گردید لازم است با عمل جراحی برداشته شود . از آنجائیکه معمولا خاستگاه و منشاء پولیپ از داخل سینوسها است ، اگر فقط پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از وقتی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، با آندوسکوپ داخل سینوسها نیز از وجود پولیپ تخلیه شود. در هر صورت احتمال عود پولیپ بعد از عمل جراحی وجود دارد البته درمان ضدآلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن موثر است
نکاتی که باید بیماربداند:
۱ – پولیپ از طریق داخل سوراخهای بینی برداشته میشود لذا هیچ گونه برشی روی صورت یا بینی شما داده نمی شود و با این عمل شکل ظاهری بینی شما فرقی نمی کند.
۲ – معمولا پولیپ بینی با سینوزیت همراه است که می توان هم زمان جراحی آندوسکوپی سینوس را نیز انجام داد .
۳ – در صورت لزوم ، جراحی پلاستیک بینی ، جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی و یا کوچک کردن شاخکهای بینی را نیز می توان به طور همزمان با برداشتن پولیپ انجام داد .
آپنه خواب : در طی خواب، تنفس قطع و وصل می شود.
آسم
سینوزیت
عفونت کاسه چشم
مننژیت : التهاب مایعات اطراف مغز و نخاع
آنوریسم و لخته شدن خون
پولیپ بینی تا هنگامی که کوچک است علامتی ندارد اما با توجه به اینکه وقتی بزرگ شد اصلی ترین علامت آن انسداد بینی است. اصلی ترین علامت پولیپ ، انسداد تنفسی است . با توجه به نقش فیزیولوژیک بینی معلوم میشود که وقتی پولیپ بینی منجر به انسداد بینی شود ، بیمار با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهد شد . تنفس دهانی منجر به خشکی گلو به هنگام خواب خواهد شد . این امر به نوبۀ خود باعث میشود که فرد مبتلا به پولیپ بینی خواب شبانۀ خوبی نداشته باشد . ضمنا خشکی گلو باعث تحریک مزمن گلو و احساس ناخوشایندی در این ناحیه خواهد شد.