یک متخصص ارتودنسی خوب

انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب برای بسیاری از افراد همواره یک دغدغه ذهنی بوده است، برای راهنمایی شما برای انتخاب متخصص ارتودنسی توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم:
 جستجو از دوستان وفامیل: برای پیدا کردن متخصص ارتودنسی معمولا جستجوها از دوستان و فامیل شروع می شود و در صورتی که توصیه ای وجود داشته باشد یک جلسه معاینه و مشاوره با این متخصص آغاز خوبی خواهد بود. نکته بسیار مهم این است که بسیاری از افراد با داشتن یک تجربه خوب از یک دندانپزشک آنرا برای کارهای دیگر هم به همه معرفی می کنند. در این زمینه مط‌مئن شدن از اینکه آن فرد متخصص ارتودنسی است مسئله بسیار مهمی است. برای این منظور مراجعه به سایت سازمان نظام پزشکی و جستجو مفید خواهدبود.
 جستجو در اینترنت: با فراگیر شدن اینترنت، جستجو در اینترنت هم یکی دیگر از راههای بررسی و انتخاب است. نکته بسیار مهم آن است که در فضای اینترنت ادعاهای زیادی از طرف منتشرکنندگان مطالب مطرح می شود که در بسیاری از موارد صحیح نیست و برای اطمینان از صحت ادعاها لازم است بررسی دقیق تری بعمل آید. در این موارد لازم است در خصوص مطالب مورد نظر موضوع را در چندین سایت مختلف بررسی و سپس اقدام به تصمیم گیری نمایید.
 بررسی ساعات کاری : امکان مراجعه در ساعاتی که به کار یا مدرسه فرد صدمه نرسد نیز مسئله مهمی در انتخاب یک متخصص ارتودنسی است.
 نحوه اداره مطب ودرمان: نحوه درمان و سیستمی که هر مطب ارتودنسی دارد وابسته به دانش، نحوه آموزش متخصص ارتودنسی در طی دوره ارتودنسی ، سابقه ارتودنتیست و نحوه برخورد کادر درمانی شامل منشی و دستیاران ارتودنسی است. در بسیاری از مراکز درمانی بخش زیادی از درمان به دستیاران ارتودنسی واگذار می شود. توجه به این نکته که اقدامات درمانی توسط خود متخصص ارتودنسی انجام شود اهمیت بسیار زیادی دارد. اقداماتی که برای آماده سازی بیمار یا مراقبت های بهداشتی بیمار نیاز است در حیطه وظایف دستیاران ارتودنسی خواهد بود.
 تخفیف در درمان: در بسیاری از موارد معاینه اولیه مشمول تخفیف هایی است . در طی آن با بررسی شرایط کلی بیمار، مدارک درمانی تکمیلی مشخص شده و کلیات نحوه درمان ارتودنسی مثل طول دوره درمان، هزینه ، اهداف درمانی، پیش آگهی درمان و مزایا و معایب درمان مورد بررسی قرار می گیرد. معمولا در مواردی که اعضاء یک خانواده در یک محل درمان درمان می شوند دارای این مزیت است که تخفیف های خانوادگی هم شامل حال آنها می شود.

• هزینه درمان ارتودنسی: هزینه ارتودنسی درایران درمقایسه با سایر کشورها بسیار پایین تر است. بایستی به این موضوع توجه ویژه داشت که بهر صورت درمان ارتدنسی یک درمان لوکس تلقی می شود بنابراین صرفه جویی در هزینه های درمان همیشه نمی تواند مناسب باشد. در حال حاضر هزینه درمان ارتودنسی در مراکز درمانی دولتی در حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان و در مراکز خصوصی بالای ۵ میلیون تومان است که در همه این مراکز بصورت قسطی دریافت می شود.هرچند در نگاه اول مراجعه به کلینیک ها بصرفه تر بنظر می رسد ولیکن مراجعه به کلینیک ها مستلزم صرف وقت زیادتر در ویزیت های ماهانه ، طولانی تر شدن دوره درمان و تنظیم شدن با برنامه کلینیک ها و مراجعه در ساعات کاری یا مدرسه است که همین مسئله در درازمدت به هزینه های درمان اضافه می کند و هزینه تمام شده را تقریبا معادل مراکز خصوصی می کند. تعداد بیمارانی که در یک مرکز درمانی در یک شیفت کاری معاینه می شوند هم در کلینیک های دولتی تقریبا دو برابر تعداد افرادی است که در مراکز خصوصی ویزیت می شوند بنابراین در مراکز دولتی یا عمومی عملا متخصص ارتودنسی قادر به پاسخگویی به همه نیازها و سوالات بیمار یا همراهان نخواهد بود و سرویس ضعیف تری دریافت خواهد کرد.
 کلام آخر اینکه هر چند شما هزینه زیادی را برای درمان ارتودنسی می پردازید .ولی اثرات آنها در زندگی شخصی و اجتماعی و خانوادگی تان تا آخر عمر با شما خواهد بود و این حس خوب ، از بهترین سرمایه گذاری هایی است که شما برای بهبود کیفیت زندگیتان انجام داده اید.

ارتودنسی چیست؟
چگونه می شود حس خوشحالی و از ته دل خندیدن را داشت ولی اینکار را نکرد؟ یا خندید ولی خنده خود را از دیگران پنهان کرد؟
افرادی هستند که علیرغم خوشحال بودنشان، ازخندیدن با اشتیاق خوداری کرده و در برابر خندیدن از ته دل مقاومت می کنند یا اینکه دست های خود را در برابر دهانشان می گیرند چونکه احساس خوبی در ارتباط با دندان های کج خود ندارند.گروهی از افراد هم به دلیل کمالگرا بودن حاضر به پذیرفتن کوچکترین اشکالی در زیبایی خود نبوده و حتی کوچکترین نامرتبی دندان ها راهم نمی پذیرند. همه این افراد نیاز به مشاوره ارتودنسی دارند.
برای تمام افرادی که برای مشاوره ارتودنسی مراجعه می کنند اولویت مشترکی وجود دارد که آن بهتر شدن زیبایی با بهبود وضعیت دندانها و استخوان های صورت است. اگرچه این مسئله از اولویت های درمان یک متخصص ارتودنسی است ولی تمام دغدغه یک متخصص ارتودنسی نیست. بهبود رابطه دندان های فک بالا و پایین برای بهتر شدن کارایی آنها و جلوگیری از خطر برگشت ناهنجاری و قرار دادن دندان ها در موقعیتی که بتوانند به راحتی تمیز شوند نیز از سایر وظایف یک ارتودنتیست خوب است. در بسیاری از موارد ملاحظه تغییرات دندانی، زیبایی چهره و سلامتی دندان ها در فرزندانی که برای درمان مراجعه و درمان شده اند محرک بسیار قوی برای شروع درمان ارتودنسی در والدین بوده است. درمان ارتودنسی فقط برای کودکان و نوجوانان نیست. امروزه با افزایش آگاهی افراد از جنبه های زیبایی، سلامتی و کارآیی حاصل از درمان ارتودنسی تعداد افراد مراجعه کننده بزرگسال به متخصان ارتودنسی در حال رشد است بطوریکه از هر ۱۰ بیمار مراجعه کننده ۴ بیمار افراد بزرگسال بالای ۲۰ سال را تشکیل می دهند.

درمان ارتودنسی با تغییر موقعیت دندان ها و استخوان های فک در دوران رشد و یا با کمک جراحی فک در بزرگسالی اشکالات مر تبط با نظم و ترتیب دندان ها یا استخوان های فک را درمان می کند. این درمان ها به واسطه طولانی بودنشان نیازمند دانش و تجربه هستند که به همین دلیل رشته تخصصی ارتودنسی، اولین رشته تخصصی دندانپزشکی، تاسیس شده است.
متخصص ارتودنسی ؛ دندانپزشکی است که با طی دوره تخصص در این رشته، مهارت و دانش کافی برای حرکت دادن دندان ها و استخوان های فک و صورت را پیدا کرده است تا بتواند زیبایی و سلامتی را به چهره افراد برگرداند. نکته قابل توجهی در خصوص تفاوت آموزش متخصص ارتودنسی در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد. بطوریکه در کشورهای غربی مثل آمریکا، افراد پس از طی دوره ۴ ساله دندانپزشکی عمومی به مدت ۲ سال دوره تخصص ارتودنسی را طی می کنند ولی در ایران افراد پس از طی دوره ۶ ساله دندانپزشکی، به مدت ۳ سال دوره تخصص ارتودنسی را طی می کنند.