ارتودنسی و سلامت دهان دندان

کلید سلامت پیشگیری است و ستون پیشگیری دانش و انگیزه قوی است . والدین و فرزندان آگاه و با انگیزه می توانند از بروز بسیاری از بیماریهای دهان و دندان پیشگیری نموده و از اثرات دراز مدت این بیماریها پیشگیری و در جهت کاهش هزینه های خانواده و جامعه مؤثر باشند .
سلامت دهان و دندان جنبه بسیار مهمی از سلامت کلی فرد است . دانش آموزی که دندان درد یا مشکل مرتبط با آن دارد نمی تواند همانند دانش آموز سالم درس فرا گیرد و فردی که دارای تجربه های متعدد این چنینی باشد از آینده روشن دور خواهد شد . عدم سلامت دهان و دندان می تواند در این شرایط منجر به کاهش اعتماد به نفس و مجدداً کاهش قدرت یادگیری شود و هر فعالیت و اقدامی که در جهت بهبود وضعیت این فرد انجام شود می تواند منجر به زندگی و آینده بهتر او گردد .


این سخنان هشداری است برای آشنایی والدین و انتقال این اطلاعات از والدین به کودکان تا در آینده حداقل 30-20 سال دیگر از نقطه نظر حفظ سلامت دهان و دندان وضعیت بهتری ایجاد گردد .
محیط دهان می تواند مدخل ورودی بسیاری از میکروبها به جریان خون شود . رابطه بین بیماریهای دهان و دندان با بیماریهای همچون دیابت ، پوکی استخوان ، ناراحتی های قلبی و ریوی و مشکلات مرتبط با حاملگی در تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است . بنابراین :
- دهان آینه سلامت کلی فرد است . بیماریهای دهان و دندان می توانند بر سلامت کلی فرد تأثیر بگذارند.که با ارتودنسی در زمان مناسب از این پیشگیری میشود.
- مصرف سیگار ، الکل و رژیم غذایی نامناسب می تواند سلامت کلی بدن و سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار دهند .
- روشهای ایمن و مؤثری همانند ارتودنسی وجود دارد که می توانند از بروز بیماریهای رایج دهان دندان مثل پوسیدگی ، ناراحتی های لثه و سایر مشکلات پیشگیری نمایند .


چرا نیاز به چنین برنامه ای و ارتودنسی وجود دارد :
1. پوسیدگی دندان یکی از شایعترین بیماریهای مزمن جامعه است که تقریباً 5 برابر ، شیوع بالاتری نسبت به آسم دارد .
2. روشهای کنترل بهداشت و اطلاع رسانی در خصوص عوامل ایجاد کننده پوسیدگی های دندانی یکی از کم هزینه ترین روشها جهت کاهش شیوع این بیماری است .
3. نزدیک به 80 درصد پوسیدگی دندانهای کودکان پیش دبستان و اوایل دبستان در سطوح جونده اتفاق می افتد که قابل پیشگیری است .
4. طبق آمار حدود 25 درصد از کودکان تا قبل از ورود به مدرسه هیچگاه توسط دندانپزشک ویزیت نشده اند به این معنی که امکان شروع فرآیندهای پیشگیری در 25 درصد از کودکان فراهم نبوده است .
5. قسمت عمده ای از مردم تحت بیمه درمانهای دندانپزشکی نبوده اند و سیاست های بیمه ای موجود در جامعه ی ما به ترویج غلط فرهنگ درمانهای بد کمک نموده است بطوریکه به جای حمایت از روشهای پیشگیرانه به روشهای تهاجمی مثل کشیدن دندان بها داده شده است .
هدف از ارائه سری مطا لب در این ستون :
1. آگاهی و شناخت بافت های سالم دهان و دندان
2. آشنایی با عوامل تخریب کننده بافت دهان و دندان
3. شناختن چگونگی انجام مراقبت های دندانی و دهانی
4. چگونگی برخورد با مشکلات و فوریت های مرتبط با دندانپزشکی