ارتودنسی و تغذيه و سلامت دهان

ارتودنسی با اصلاح محل قرار گیری دندانها به سلامت دهان و دندان کمک می کند.جويدن و بلعيدن، از اعمال حياتي دهان و دندانها هستند كه باعث رساندن مواد غذايي موردنياز به تمام سلولهاي بدن مي شوند. علاوه بر اينکه سلامت محيط دهان نقش غيرقابل انكاري در بدست آوردن مواد غذايي كافي براي كل بدن دارد، محيط دهان مملو از ميكروب هايي است كه در صورت ورود به گردش خون مي توانند مخاطراتي براي كل بدن از جمله قلب ايجاد كنند. بيماري بعضي از اعضاء بدن مثل سيستم ايمني يا بيماري هاي كبدي مـثل ديــابت نـيـز مــي توانند اثر مخربي بر روي سلامت بافت هاي دهان و دندان داشته باشند. استفاده صحيح از مواد غذايي علاوه بر فوايدي که از آن به سلامت بدن و پيشگيري از بيماريهاي کلي بدن دارد مي تواند اثر مستقيمي بر روي پيشرفت پوسيدگي و دوره هاي متناوب فعاليت باكتري ها داشته باشد .

 

 

تغذيه مناسب و مديريت آن مي تواند علاوه بر كمك به سلامت عمومي بدن به سيستم ايمني بدن كمك كند تا شيوع بيماري هاي دهان و دندان مثل پوسيدگي و بيماريهاي پريودنتال كاهش پيدا كند.


تغذيه ضعيف و مديريت نشده :
كاهش مصرف ويتامين C و كلسيم به دليل تغذيه بد مي تواند با بيماري هاي لثه ارتباط داشته باشد بطوريكه تحقيقات متعدد نشان داده اند كه مردان و زناني كه ميزان مصرف كلسيم روزانه كمتر از حد طبيعي دارند (كه مقدار آن براي مصرف روزانه 500 ميلي گرم) است استعداد دوبرابري بــراي ابتلا به بيماري هاي لثه دارند. ارتباط بين كلسيم و بيماري هاي لثه به دليل نقش كلسيم در تراكم استخوان ساخته شده است كه دندان را حمايت مي كند. كلسيم همچنين براي سلامت دنداني و انقباضات عضلاني و ساير اعمال حياتي بدن نيزضروري است. نقش ويتامين C بعنوان يك آنتي اكسيدان است كه در نگهداري و توليد بافت نرم نقش عمده اي دارد.اگر ميزان مصرف روزانه ويتامين C كمتر از 60 ميلي گرم شود شانس ابتلا به بيماري هاي لثه تا حد 5/1 برابر افزايش مي يابد .مقادير سرشار ويتامين C در ميوه هاي تازه يافت مي شود.
بيماري هاي پريودنتال(بيماري هاي لثه و ساختمان هاي نگهدارنده دندان)، بيماري عفوني مي باشد كه به دليل تجمع باكتريها در حفرات بين دندان و لــثه ايـجاد مي شود. استفاده مناسب از ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن علاوه بر پيشگيري از اين بيماريها مي توانند در کنترل و درمان بيماريها نيز کمک کننده باشند.
استفاده از مواد غذايي نيازمند مديريت مي باشد استفاده از مواد غذايي قندي و پر حجم مي توانند سلامتي فرد را در دراز مدت تحت تاثير قرار دهند . مواد غذايي قندي سوخت مورد نياز باکتري هاي ايجاد کننده پوسيدگي را تامين مي نمايند. همانطور که در مباحث پوسيدگي عنوان شد کاهش کلي استفاده از اين مواد و کاهش تعداد دفعات استفاده از اين مواد و مسواک و نخ زدن دندانها بلافاصله پس از مصرف اين مواد مي توانند چرخه ايجاد پوسيدگي را مختل نموده وسرعت ايجاد و پيشرفت آن را کاهش داده و حتي در مواردي آنرا متوقف نمايند .